כמה מושגים שיעזרו לנו בבחירת גלגל מתאים

 

 

קודם כל, בכדי לבחור גלגל מתאים לצרכים שלנו, חשוב שנדע מהו המבנה הבסיסי של הגלגל. 

הגלגל מורכב מהגליל, מהמזלג (בית הגלגל) ומהמיסב.

 

 

 

הגליל - מורכב מהחלק הפנימי שנקרא ג'נט/ג'אנט ומהציפוי שלו (החלק החיצוני של הגליל).

 

 - הג'נט יכול להיות מורכב מנייליון לבן/שחור ממתכת או מפלסטיק ויכול לכלול מגן חוטים - כדי שכלום לא יתפס על הגלגל בעת סיבובו.

 

 - הציפוי יכול להיות עשוי ממספר חומרים: 

 ניילון (אוקולון) - קל מאוד לתנועה, הקשיח מבין השלושה - לכן מתאים בעיקר למשטחים חלקים ללא בליטות או שקעים. חזק ויכול לשאת משקלים כבדים. 

 גומי - הרך והגמיש מבין השלושה, לכן יותר מתאים למשטחים עם מהמורות ומכשולים. שקט במיוחד. גומי טבעי פחות מתאים לאזורים עם כימיקלים/שמנים.

 פוליאוריטן - קשיחותו בין הגומי לניילון, לכן בעודו קל לתנועה, יכול גם להתאים למשטחים חלקים ועם מעט מכשולים. שקט. יותר עמיד לסביבת כימיקלים ושמנים.

 

לגליל אנו מייחסים גם את הקוטר (מנקודה אחת של הגליל - לנקודה הכי רחוקה לה מולה), אשר נמדד באינצ'ים או במ"מ

2" = 50 מ"מ

3" = 75-80 מ"מ

4" = 100 מ"מ

5" = 125 מ"מ

6" = 150-160 מ"מ

8" = 200 מ"מ

10" = 250 מ"מ

וכו'..

 

כמו כן, רוחב הגליל בנקודת החיבור למזלג, נקרא נאבה.

 

 

המזלג - בית הגלגל, יכול להיות עשוי מפלדה בציפוי אבץ (מגולוון), מפלסטיק או מנירוסטה (אלחלד).

כמובן שהנירוסטה מתאימה לסביבת מים וגם יותר מתאימה לסביבת כימיקלים/שמנים/גריז וכו'. 

 

למזלג יכול להיות חיבור פלטה (בגדלים שונים - נהוג למדוד גם את המרחק בין החורים של ההברגה בפלטה), חור (לבורג), פין/ציר לפי דרישת הלקוח - וניתן להוסיף גם מתאמים מגומי או פלסטיק בגדלים וצורות שונות לפי המוצר אליו הגלגל יתחבר. 

כדאי לדעת את המידות הרצויות לנו (קוטר הבורג למשל) טרם בחירת הגלגל.

 

סוג וכיוון התנועה: המזלג יכול להיות קבוע - תנועה בקו ישר, מסתובב ("שיכור"/"משוגע") - יכול לנוע ב-360 מעלות ומאפשר תנועה לכל כיוון, מעצור - דוושה שיכולה לעצור את התנועה לחלוטין, נעילת כיוון - מאפשרת נעילת הגלגל לכיוון קבוע מראש.

 

 

המיסב (לגר) - נמצא במרכז הגליל (צורת טבעת), בנקודת החיבור למזלג, ומאפשר הקטנת החיכוך ותנועה חלקה של סיבוב הגליל בחיבור עם המזלג.

מיסב כדורי - המיסב המורכב ביותר. עקב שטח המגע הקטן (נקודתי), הוא בעל החיכוך הקטן ביותר וכך מאפשר סיבוב יותר חלק גם במהירויות גבוהות, אך בגלל שטח המגע הקטן - הוא יכול לשאת פחות עומס משקל.

מיסב מחט - מיסבי מחטים מורכבים ממכלול רב של גלילים צרים. למיסב יכולת נשיאת עומס רדיאלי גדול יחסית. חיכוך קטן. עמיד בפני זעזועים. מיועד למהירות הליכה (כ-4 ק"מ בשעה).

מיסב תותב - המיסב הפשוט ביותר בהרכבו, המכיל צינורית חלקה. עקב שטח המגע הגדול - העומס מתפזר והוא יכול לשאת משקל רב. עמיד בפני זעזועים וקורוזיה. מיועד בעיקר למהירות נמוכה ומרחקים קצרים.